Pasaulį pakeitę atradimai – per atsitiktinumą

Miglė Lekešytė

„Jeigu nepasimokote iš savo klaidų, nėra prasmės jų daryti“, – tokiais žodžiais paskaitą š.m. kovo 4 dieną pradėjo antrąkart į Kauno moksleivių techninės kūrybos centrą grįžusi KTU docentė Kristina Kazlauskienė. Antroji jos paskaita turėjo įdomią ir neįprastą temą: „Pasaulį pakeitę atradimai – per atsitiktinumą.“

Paskaitoje dalyvavę MTKC moksleiviai plačiau išgirdo apie tai, kad įžymūs mokslininkai išradimus padarė tik užrašę keistus savo sapnus. Iš tiesų tokių žmonių galima atrasti ne vieną ir ne du.  Nikolas Tesla, Mendelejevas, Feinmanas, Pagas. Štai tik keli mokslininkai, kurių fantastiški sapnai tapo realybe.

DSC01728-5DSC01731-7

Vėliau klausytojus dėstytoja nukėlė į gamtą ir papasakojo, kokie išradimai buvo sukurti būtent čia, tarp laukinių augalų ir gyvūnų. Moksleiviai sužinojo, kad LED lemputes įkvėpė šviečiantys jonvabaliai; pagal agurkų sėklas yra sukurti sklandytuvai; uodai padarė įtaką beskausmių adatų atsiradimui. KTU docentė pabrėžė, jog galima atrasti daugybę dalykų, kurie yra įkvėpti aplinkos ir gyvojo pasaulio.

Tuomet MTKC moksleiviai išsiaiškino, kad labai daug dalykų, kurie atrodo atsiradę dėka nesibaigiančių mokslininkų tyrinėjimų ir bandymų, iš tikrųjų yra tik atsitiktinumai. Netyčia išpylus du chemikalus atsirado guma, kurią labai dažnai naudojame kasdienybėje. Restorane vienam nepatenkintam klientui nusiuntus patiekalą atgal šefui dėl per storų bulvių gabalėlių virėjas taip supyko, kad supjaustė bulves labai plonais griežinėliais, stipriai paskrudino, pasūdė, ir taip atsirado bulvių traškučiai. Antibiotikai, be kurių mes nebeįsivaizduojame gyvenimo, buvo atrasti vieno netvarkingo mokslininko dėka, nes jis išvykdamas paliko baisią netvarką, o grįžęs petri lėkštutėje rado pelėsį, kurį sugalvojo panaudoti kaip antibiotikus. KTU docentė puikiai parodė moksleiviams, kad kartais bandoma ieškoti vienų dalykų, tačiau randami visai kitokie.

Vėliau klausytojus nustebino netikėta tema – vaikų išradimai. Pasirodo, kad net ir mažiausieji yra sukūrę ką nors, ką mes visi naudojame šiandien. Tarp jauniausiųjų išradimų yra ir ledai ant pagaliuko, batutas, brailio raštas, riešinės. Dėstytoja paaiškino, jog nebūtina būti suaugusiu tam, kad galėtum ką nors išrasti.

Kristina Kazlauskienė daug pasakojo apie įkvėpimą ir pabrėžė, kad genialios idėjos ne visada ateina iš karto. Moksleiviai sužinojo apie idėją, pavadinimu „SCAMPER“. Šiame metode yra minima dvylika tiesų apie kūrybiškumą, kurių neišmoko mokykloje:

1.Jūs esate kūrybingas

2.Kūrybingas mąstymas yra darbas

3.Jeigu norite būti kūrybingas, turite dirbti

4.Jūsų smegenys – ne kompiuteris

5.Nėra vienintelio teisingo atsakymo

6.Nesustokite ties pirma gera mintimi

7.Laukite ekspertų nepritarimo

8.Pasitikėkite savo instinktais

9.Nesėkmės nebūna

10.Žiūrėkite savo akimis

11.Nesustokite ties pirmu įspūdžiu

12.Nebijokite mąstyti neįprastai

Pristačiusi dvylika tiesų apie kūrybiškumą dėstytoja išdalijo medinius segtukus, skirtus prisegti skalbiniams, ir pasiūlė sugalvoti, kam galima būtų juos panaudoti. Nuotraukoms kabinti, kasoms pinti, megzti – tokie įvairūs pasiūlymai sklandė ore moksleiviams entuziastingai kibus į užduotį. Šitaip Kristina Kazlauskienė  parodė, kad, kaip sakė JAV prezidentas Teodoras Ruzveltas, reikia daryti, ką gali, su tuo, ką turi, ir ten, kur esi. Užbaigdama paskaitą dėstytoja siūlė neapsiriboti vien loginiais sprendimais, nenusivilti, ieškoti ir atradti daug naujų dalykų.

Komentarai