VAIZDO REPORTAŽŲ KONKURSO „KADRO NOMINACIJOS 2020“ REZULTATŲ APTARIMAS

Š. m. gruodžio 9 dieną Kauno moksleivių techninės kūrybos centre vyko XVIII respublikinio vaizdo reportažų konkurso „Kadro nominacijos 2020“ darbų aptarimas ir rezultatų paskelbimas nuotoliniu būdu. Konkursinius darbus  vertino ir išsakė pastabas bei pagyrimus vertinimo komisijos nariai:  Donata Račaitė, TV3 žurnalistė ir žinių vedėja; Eglė Šepetytė, TV3 reporterė; Sigitas Valadka, žurnalistas, TV laidų autorius, INIT TV programų vadovas; Artūras Ulevičius, kino režisierius bei Laimutė Vaitiekūnienė, Kauno MTKC direktorė.

Direktorė

Konkurso organizatoriai Kauno moksleivių techninės kūrybos centras. „Konkursas sulaukė brandos – jam 18 metų. Laureatų apdovanojimo diena visuomet buvo šventė, kuri vykdavo iškilmingoje aplinkoje. Bet šiais metais deja – yra kaip yra. Šiandien mes konkurso darbų kontekste pasikalbėsime, kaip kurti įdomų pasakojimą socialinių tinklų ir internetinės žurnalistikos pasaulyje, tikiuosi pasidalinsime patirtimi, kaip pateikti įdomų ir inovatyvų pasakojimą interneto amžiuje, bei kuo svarbi virtuali realybė“,- tokiais žodžiais per ZOOM platformą į vaizdo reportažų konkurso dalyvius kreipėsi šio konkurso iniciatorė  Danguolė Čiurlionienė, Kauno MTKC metodininkė, kino studijos „Kadras TV“ vadovė.

XVIII respublikinis mokinių vaizdo reportažų konkursas „Kadro nominacijos“ nenuvylė, nors daug laiko mokyklos praleido karantine. Šiais metais konkursui buvo pristatyti 44 darbai iš 21 ugdymo įstaigos.Jame dalyvavo: Klaipėdos, Palangos, Tauragės rajono, Ukmergės, Vilniaus miesto ir rajono bei Kauno miesto ir rajono mokyklų kūrybinės komandos.

Konkurso aptarimo metu buvo parodyti geriausi kiekvienoje grupėje pripažinti  reportažai ir perskaityti vertinimo komisijos narių komentarai. Taip pat daug klausimų jauniesiems žurnalistams ir jų vadovams apie vaizdo reportažo kūrimo sėkmę, metodus bei iššūkius pateikė „Kadro“ studijos nariai: Austėja, Kipras ir Raminta.

Džiaugiamės ir MTKC „Kadro TV“ studijos narių kūrybiniais darbais, iš kurių net 4 TV reportažai užėmė prizines vietas.

Apie konkurso vertinimo rezultatus skaitykite čia: http://www.kadras.lt/xviii-respublikinis-vaizdo-reportazu-konkursas-kadro-nominacijos-2020#more-8109

Apie tai koks turi būti geras TV reportažas ir kokie reportažai yra įdomūs žiūrovams, savo patirtimi pasidalino televizijos žurnalistai profesionalai. Siūlome Jums susipažinti su kai kuriais patarimais.

Eglė Šepetytė, TV3 reporterė, buvusi „Kadro“ studijos ugdytinė, pasveikinusi  vaizdo reportažų konkurso „Kadro nominacijos 2020“ apdovanojimo renginio dalyvius nuo prezidentūros,  pasidžiaugė, kad tiek daug jaunų žmonių kuria siužetus, klipukus ir TV reportažus.

Eglė Šepetytė

 

Pasak Eglės, TV žurnalistai  ir reporteriai turi būti smalsūs, turi norėti rašyti, filmuoti. „Jūs patys turite atsakyti į klausimą: kodėl tai norite daryti, kam darote, ko siekiate tuo. Pirmiausia – smalsumas“,- teigia E.Šepetytė.  O kaip su reportažo kūrimu? Eglė primena, kad reportažai, turi būti filmuojami apie tai, apie ką norite pasakyti, taip, kad suprastų aplinkiniai: ar tai būtų Jūsų močiutė, dėdė, ar klasės draugai. Jūsų sakiniai turi būti tikslūs.  Jei skaitote užkadrinį tekstą, jis taip pat turi būti perskaitytas aiškiai. Jūsų sakiniai turi būti trumpi, aiškūs, su loginiais kirčiais. Po montažo būtina visada peržiūrėti kaip pavyko reportažas. „Jei pamatėte, kad siužetas per ilgas ir Jums jau darosi nuobodu, tai greičiausiai ir žiūrovui bus dar labiau nuobodu. Reiškia reikia trumpinti siužetą, iškarpyti, palikti tik esmę, kad reportažas liktų aiškus ir konkretus“. TV reporterė Eglė Šepetytė atkreipė dėmesį ir į informacinį raštingumą, vadinamą kritiškumu. Eglės žodžiais, nereikia tikėti viskuo, kas parašyta. Jei nežinote kas yra informacijos šaltinis, o tai gali būti ir žmogus, kuris rašo ir internetiniai portalai, patyrinėkite ar tai tikrai priklauso žiniasklaidos priemonėms. Ar tas informacijos šaltinis nori Jus informuoti, ar nori Jumis manipuliuoti? . E. Šepetytė jauniesiems TV žurnalistams palinkėjo ugdytis kritinį mąstymą ir kurti įdomius  reportažus.

Donata Račaitė, TV3 žurnalistė ir žinių vedėja taip pat daug patarimų gali duoti pradedantiesiems TV žurnalistams, nes ir pati lankė „Kadro“ TV laidų kūrėjų studiją.

Donata Račaitė

Tuo metu buvo kuriamos įvairios moksleiviškos laidos, kurios pritraukdavo didelę jaunimo  auditoriją. „Svarbiausias dalykas yra praktika. Reikia anksti pradėti rašyti straipsnius, kalbinti žmones ir išmokti raiškiai kalbėti. Pradėti veikti reikia labai anksti ir daryti labai daug, neskaičiuojant valandų. O dirbti žurnalistui reikės bet kada ir labai daug“.

Sigitas Valadka, žurnalistas, TV laidų autorius,  INIT TV programų vadovas, trečią kartą vertinantis TV reportažus, pasidžiaugė šiemet atsiųstais labais įdomiais, išskirtiniais reportažais, atitinkančiais laikmetį. Jo manymu,  kai buvo bendraujama net nuotoliniu būdu, tai buvo padaryta labai šiuolaikiškai ir kūrybiškai. Ilgametis televizijos žurnalisto ir praktiko nuomone išsiskyrė 2 kūrybinės grupės. Tai: Vilniaus „Laisvės“ gimnazijos (Kino klubo) ir Kauno moksleivių techninės kūrybos centro „Kadro TV“ studijos komandos. Jų kūrybiniai darbai parodo, kad komandos dirba labai profesionaliai, šauniai. Visiems būsimiems TV žurnalistams S.Valadka  palinkėjo klausti tai, kas įdomu ir jiems patiems ir žiūrovams.

Vaizdo reportažų konkurso „Kadro nominacijos 2020“ renginio dalyviai buvo supažindinti su laid ų vedėjo ir žurnalisto Audriaus Lelkaičio patarimais kaip padaryti įdomų televizijos reportažą.

Audrius Lelkaitis

Svarbiausia, apibūdinti problemą, sugalvoti esmės sakinį, pabandyti papasakoti istoriją, kurioje nusipiešite tą problemą. Tai Jūsų sėkmė. Pabandykite papasakoti istoriją tarsi komiksą vaizdais. Nusipieškite istoriją, nes Jums reikės tą istoriją spręsti. Vaizdo reportažo galia yra ta, kad tai, ką mes paimame iš aplinkos ko mums reikia, iš to sukonstruojame mažytį pasaulėlį. Tai leidžia mums kartu su auditorija išgyventi dramą.

 O kaip nufilmuoti tuos reportažus? Nuvykus į įvykio vietą, apsidairius, užduokite sau klausimą: ar mano esmės sakinys atitinka tai, ką aš matau? Ar tiksliai atskleidžiu problemą? Jei sakinys formuluojamas taip: dėl didvyriškų ugniagesių pastangų pavyko išgelbėti berniuką iš degančio namo. Tai yra vienas pasakojimas. Bet jeigu aš sakau: dėl prakiurusios žarnos ugniagesiams nepavyko laiku užgesinti gaisro, yra visai kitas pasakojimas. Jūs matote, kad esmės sakinys, kuriame atsispindi problema, man leidžia

susikoncentruoti į tuos dalykus, kurie svarbūs. Stebėkite aplinką, išskirti tuos procesus, kurie svarbūs, filmuokite sekomis. Ką reiškia filmuoti sekomis, t. y. logiškai. Filmavimo planai: bendras, vidutinis, stambus. Bendras planas: sėdi žmogus, vidutinis: jis kažką skaito, stambus planas: ką jis skaito, jo reakcija. Matote aš papasakojau istoriją, sekas.

Antras svarbus momentas – veiksmas, reakcija.  Reakcijos gali būti svarbesnės į tai, kas vyksta. Tarkime, Jums nepavyko nufilmuoti avarijos, bet Jūs nufilmavote reakciją į tą avariją. Įsirašykite garsus, aplinkos garsus, kurie yra svarbūs. Jie leidžia sukurti atmosferą. Naudokite juos pradžioje, kai keičiasi laikas ir vieta, arba po kiekvieno interviu. Ir Jūs nepralošite. Nusifilmuokite detales, kurie reiškia esmę. Aplinkoje gali būti daug detalių, kurie nieko nereiškia, tačiau kai kurios detalės gali papasakoti istoriją, tai yra svarbu.

Kaip įrašyti interviu su žmonėmis? Stenkitės, kad jie darytų kas jiems įprasta, pvz. parodykite man kaip Jūs siuvate. siuva. Kalbinkite žmones tuo metu, kai jie kažką dirba, tada jie atsipalaiduos.

Neišvažiuok nenufilmavę pabaigos, visada galvokite, kuo aš užbaigsiu šį reportažą. Jei neturite kuo užbaigti reportažo, nufilmuokite ėjimą saulėlydžio link. Vaizdas tarsi tolsta nuo mūsų. Mes psichologiškai paruošiame žiūrovus, kad metas atsisveikinti.

Kaip rašyti tekstą reportažams? Niekados neaprašinėkite to, ką galite pamatyti ekrane. Suteikite papildomą informaciją. Jei lėktuve matome skraidančius vyrus, nesakome lėktuve skrenda vyrai. Man įdomiau kokiame aukštyje jie skrenda arba kur jie skrenda. Rašykite įvadą ir pabaigą. Tuomet  žinosite kur nukeliauti. Naudokite grandinėlės principą. Sakinys iškelia klausimą, į kurį Jūs atsakinėjate jau kitame, taip ir judėkite po truputėlį.

Kaip Jūsų reportaže įterpti interviu gabaliukus, kuriuos įsirašėte? Pirmas dalykas, Jūs turite apibendrinti ką žmogus pasakys arba nupjaukite pirmąją dalį to, ką žmogus sako ir pasakykite savais žodžiais. Svarbiausia išgryninti problemą, tai raktas į Jūsų sėkmę.

Aš tikiuosi, kad tarp Jūsų bus krūva žvaigždžių ir mano patarimai Jums padės. Aš pats nieko nesugalvojau, tai profesionalų patarimai, kuriuos perskaičiau knygose. Mokytis manau reikia iš gigantų, nes jie yra išbandė realybėje. Aš tai išbandžiau ir tai veikia.

Nors šis nuotolinis renginys buvo per trumpas, kad peržiūrėti ir aptarti ir įvertinti visus atsiųstus kūrybinius darbus, tačiau visiems jame dalyvavusiems labai patiko. Kaip teigia renginio organizatoriai, kitąmet dalyvių apdovanojimai vyks iškilmingoje aplinkoje. Vaizdo reportažo konkurso „Kadro nominacijos 2020“ prizinių vietų laimėtojams ir visiems dalyviams bus išsiųsti MTKC skirti prizai, diplomai ir padėkos. IKI kitų susitikimų!

Komentarai